sobota 19. září 2015

Tramvaje v Jihlavě

Dnes se společně s baletkou Šípkovou Růženkou podíváme po stopách tramvajové dopravy v Jihlavě.
V srpnu tomu bylo 106 let, kdy do jihlavských ulic vyrazila první tramvaj. Tedy přesně 26. 8. 1909 proběhlo slavnostní spuštění provozu elektrické tramvaje za účasti starosty Vincence Inderky. Tramvaj spojovala Masarykovo náměstí s hlavním vlakovým nádražím, délka trasy činila skoro 3 km. Tramvajové vozy byly vyrobeny ve Štýrském Hradci ( pozn. pro Slováky: rakouské město Graz ).
Provoz tramvají skončil krátce po druhé světové válce, v roce 1948 byly zrušeny a nahradily je trolejbusy. Kompletní vozový park skončil v Opavě, kde vozy sloužily ještě 8 let.

Bývalé tramvajové depo. Momentálně na svět přicházejí zprávy, že ho soukromý investor chce přestavět na polyfunkční dům s byty, kancelářemi, komerčními prostory. zatím však není vydáno stavební povolení, tak ještě uvidíme.
Budova tramvajového depa byla zkolaudována v r. 1909 a v tento rok byla uvedena do provozu i první tramvaj. Od roku 1909 až 1949 tedy v budově byla tramvajová vozovna.
Po ukončení provozu tramvají depo sloužilo trolejbusům a to až do roku 1965, kdy se přestěhovaly do nové vozovny v ulici Brtnická, prostory již pro narůstající množství vozidel nestačily.
V současnosti jsou v budově zaparkované autobusy Horáckého divadlo a také tu dlouho byla truhlářská díla, ale u té nevím, zda se tu ještě nachází.



Vlevo elektrárna pro tramvaje, vpravo bývalé tramvajové depo.

Hned naproti depu stojí bývalá elektrárna, která tramvajové vedení napájela proudem. Dnes tu sídlí energetická firma EON.


Secesní výzdoba průčelí elektrárny.

Garážová vrata ve zdi budovy v době provozu elektrárny nebyla, vznikla pro účely pozdějšího uživatele. Původně tam byla okna, jak můžete ve dvou případech ještě vidět.


Bývalý přístřešek na tramvajové zastávce. Nyní je přední otevřený prostor zazděn a vznikla toho bouda na harampádí technických služeb.

Secesní most U Jánů od architekta Josefa Melana z roku 1908, který vznikl kvůli tramvajové dopravě. Po původním dřevěném mostku tramvaj totiž přejíždět nemohla. Most sloužil dopravě do roku 1981, kdy byl hned vedle postaven nový mohutnější most. Starý most tedy začal chátrat. Před rekonstrukcí byl v havarijním stavu a hrozilo mu i zbourání. Rekonstrukce proběhla v roce 2012 se zachováním původního vzhledu i s původními konstrukčními nosnými prvky. Byly na něj umístěny i kolejnice jako památka na tramvajovou dopravu a účel jeho vzniku. Nyní je památkově chráněný a slouží pěším, cyklistům, bruslařům.
Tehdy se jednalo o velice pokrokovou stavbu jak z hlediska materiálu, tedy typu použitého železobetonu, tak i z hlediska technologie výstavby. Místo klasické betonové výztuže byly použity ocelové příhradové nosníky. Díky tomu mohl mít most nízké vzepětí a stavba z boku vypadá velice štíhle. Systém výstavby je znám jako "Patent - Melan 1892".





Tramvajová dráha byla jednokolejná s výhybkami, proto vidíte jen jednu kolej.



Před třemi lety se původní vagón vrátil do Jihlavy. konkrétně torzo motorového vozu, který jezdil do roku 1951 v Opavě. Pak sloužil jako seník na jedné zahradě ve Slavkově u Brna. Jihlava v říjnu 2012 vůz koupila za 30 000 Kč a z rozpočtu vyčlenila 1 500 000 Kč na jeho rekonstrukci. Byla i konkrétní představa, kam vůz umístit. Jako nejvhodnější se nabízel most u Jánů, kde byly během rekonstrukce umístěny koleje připomínající tramvajovou éru v Jihlavě. Avšak památkáři nelenili a vůz zpamátnili. Rekonstrukce by proto stála násobky ceny, než bylo původně plánováno a tramvaj by nemohla stát na kolejích na mostě, ale ve výstavním prostoru. Torzo vozu navíc nemělo ani podvozek a zpamátnění bránilo opatřit ho podvozkem novým. Vůz se tedy nyní nachází v městském depozitu a není z nápadu nic.
 Tady mohla stát rekonstruovaná původní tramvaj

Žádné komentáře:

Okomentovat