Dnes se společně s baletkou Šípkovou Růženkou podíváme po stopách tramvajové dopravy v Jihlavě.
V srpnu tomu bylo 106 let, kdy do jihlavských ulic vyrazila první tramvaj. Tedy přesně 26. 8. 1909 proběhlo slavnostní spuštění provozu elektrické tramvaje za účasti starosty Vincence Inderky. Tramvaj spojovala Masarykovo náměstí s hlavním vlakovým nádražím, délka trasy činila skoro 3 km. Tramvajové vozy byly vyrobeny ve Štýrském Hradci ( pozn. pro Slováky: rakouské město Graz ).
Provoz tramvají skončil krátce po druhé světové válce, v roce 1948 byly zrušeny a nahradily je trolejbusy. Kompletní vozový park skončil v Opavě, kde vozy sloužily ještě 8 let.
Budova tramvajového depa byla zkolaudována v r. 1909 a v tento rok byla uvedena do provozu i první tramvaj. Od roku 1909 až 1949 tedy v budově byla tramvajová vozovna.
Po ukončení provozu tramvají depo sloužilo trolejbusům a to až do roku 1965, kdy se přestěhovaly do nové vozovny v ulici Brtnická, prostory již pro narůstající množství vozidel nestačily.
V současnosti jsou v budově zaparkované autobusy Horáckého divadlo a také tu dlouho byla truhlářská díla, ale u té nevím, zda se tu ještě nachází.
Vlevo elektrárna pro tramvaje, vpravo bývalé tramvajové depo.
Hned naproti depu stojí bývalá elektrárna, která tramvajové vedení napájela proudem. Dnes tu sídlí energetická firma EON.
Secesní výzdoba průčelí elektrárny.
Garážová vrata ve zdi budovy v době provozu elektrárny nebyla, vznikla pro účely pozdějšího uživatele. Původně tam byla okna, jak můžete ve dvou případech ještě vidět.
Bývalý přístřešek na tramvajové zastávce. Nyní je přední otevřený prostor zazděn a vznikla toho bouda na harampádí technických služeb.
Tehdy se jednalo o velice pokrokovou stavbu jak z hlediska materiálu, tedy typu použitého železobetonu, tak i z hlediska technologie výstavby. Místo klasické betonové výztuže byly použity ocelové příhradové nosníky. Díky tomu mohl mít most nízké vzepětí a stavba z boku vypadá velice štíhle. Systém výstavby je znám jako "Patent - Melan 1892".
Tramvajová dráha byla jednokolejná s výhybkami, proto vidíte jen jednu kolej.
Tady mohla stát rekonstruovaná původní tramvaj
Žádné komentáře:
Okomentovat